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TU Berlin

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Heike Müller

Heike Müller
Lupe

Technische Universität Berlin
Institut für Berufliche Bildung und Arbeitslehre
Marchstraße 23
10587 Berlin

Room: MAR 1.012b
Phone: 030/314-73676
Fax.: 030/314-21120
E-mail: heike.mueller.2[at]tu-berlin.de

Office hours: Tuesdays, 3.45 - 4.30 Uhr and by appointment.
Please register via e-mail.

Research interests

  • Didactics of work studies
  • Subject-matter media education
  • Mobile, location-based learning
  • Content and Language Integrated Learning and language diversity in nutrition and consumer education

My PhD research focuses on promoting language awareness and media literacy in Nutrition and Consumer Education (Content and Language Integrated Learning).

CV

  • since 2018 Research scientist at the Institute of Vocational Education and Work Studies | Didactics of Work Studies
  • 2016–2018 Research assistant at the Institute of Everday Culture and Health, University of Education Karlsruhe; research projects MILE (move | interact | learn | eat) and cLEVER (‘transferring consumer education as a guiding perspective from policy into practice’)
  • 2017 DAAD-funded Fact-Finding-Mission in Laos for initializing partnerships in HE and TVET, with Prof. Dr. I. Martin
  • 2011–2016 First State Examination for Teaching at Secondary Schools (European Teacher Course) at the University of Education Karlsruhe (with Subjects: Everyday culture and health as major subject, English as Minor Subject, Protestant Theology/Religious Education as Minor Subject; Intercultural Education and Multilingualism as Additional Subject 2013–2017; Media Education as Additional Subject 2014–2018)
  • 2013–2014 Advanced studies at the University of Northern Colorado, Greeley, USA
  • Karlsruher Hochschulpreis (‘Karlsruhe University Award’) 2016 for the thesis: „Fachspezifische Sprachförderung im AuG-Unterricht der Sekundarstufe I“ (‘Subject-specific language development in nutrition and consumer education at Secondary school level’)
  • Deutschlandstipendium Scholarship (2015 & 2016) and Baden-Wuerttemberg Foundation Scholarship (2013–2014)

Publications

2019

  • Müller, H. & Bartsch, S. (im Druck). (Un)Wrapping Food. Consumer Education on Product Packaging. In Matalas, A., Papadopoulus, P. & Lysaght P. (Hrsg.), Tradition and nutritional science in the modern food chain. Proceedings of the 22nd International Ethnological Food Research Conference 2018.
  • Müller, H. & Bartsch, S. (2019). „Nachhaltigkeit ist für mich noch sehr theoretisch.“ Mit Verbraucherbildung Nachhaltigkeit in den Alltag bringen. 6, 44–45.

2018

  • Oppermann, L., Schaal, S., Eisenhardt, M., Brosda, C., Müller, H. & Bartsch, S. (2018). Move. Interact, Learn, Eat - A Toolbox for Educational Location-Based Games. In Cheok, A., Inami, M. & Romao, T. (Hrsg.), Advances in Computer Entertainment Technology, ACE 2017, DOI 10.1007.978-3-319-76270-8_53.
  • Müller, H. (2018). Themen sind nah am (Konsum-) Alltag der Schüler/innen. bildung & wissenschaft 07–08, 24–26.

2017

  • Bartsch, S., Müller, H., Oppermann, L. & Schaal, S. (2017). Using Smartphones for Tracing Local Food. Location-Based Games on Mobile Phones in Consumer and Nutrition Education. In Bartsch, S.  & Lysaght, P. (Hrsg.), Places of Food Production, Proceedings of the 21st International Ethnological Food Research Conference 2016, (S. 235-248). Frankfurt: Peter Lang.
  • Müller, H. & Bartsch, S. (2017). Nahrungsmittel im Spiegel von Wort und Bild. Beef-Jerky-Werbung als Anwendung sprachlicher und soziokultureller Codes. [Food in the mirror of word and image. Beef Jerky advertising as an application of linguistic and socio-cultural codes.] Ernährung im Fokus 09-10, 262–267.
  • Müller, H., Bartsch, S., Eisenhardt, M., Oppermann, L. & Schaal, S. (2017). Mobiles, ortsbezogenes Lernen in der Ernährungs- und Verbraucherbildung. [Mobile, location-based Learning in Nutrition and Consumer Education]Haushalt in Bildung und Forschung 6 (2), 78–90.
  • Bauer, A.-K., Bartsch, S. & Müller, H. (2017). Verbraucherbildung im Bildungsplan 2016 [Consumer Education in the 2016 Curriculum]. Haushalt in Bildung und Forschung 6 (2), 91–94.

Posters

  • Müller, H. & Bartsch, S. (2018, March). Bildung für nachhaltige Entwicklung als eine Orientierung im Studium der Ernährungs- und Verbraucherbildung. [‘Education for sustainable development as an orientation in the study of nutrition and consumer education’], Postersession Verbraucherforschungsforum der Hochschule Pforzheim in Kooperation mit dem CCMP-Forschungszentrum Verbraucher, Markt und Politik, Pforzheim (15.03.2018).
  • Müller, H. & Bartsch, S. (2017, Februar). Fleisch | Meat. What Opportunities does Content and Language Integrated Learning Offer for Nutrition and Consumer Education in a Digitized World? Postersession HaBiFo-Jahrestagung/ CCMP-Verbraucherforschungsforums, Karlsruhe (17.–18.02.2017).

Presentations and Workshops

  • ‚Vom Korn zum Brot.‘ Ein Thema für die Ernährungsbildung [‘From grain to bread. A topic for nutrition education‘], 11. VGMS-Wissenschaftliches Symposium, Würzburg. Bartsch, S. & Müller, H. (08.11.2018)
  • (Un)Wrapping Food: Consumer Information on Product Packaging, SIEF 22nd International Ethnological Food Research Conference, Kalamata. Bartsch, S. & Müller, H. (29.09.2018).
  • Leitperspektive Verbraucherbildung – in allen Fächern und Schularten? [ ‘Consumer education as a guiding perspective – in all subjects and school types?‘], Seminarkonferenz Staatliches Seminar für Didaktik und Lehrerbildung WHRS Schwäbisch Gmünd. Müller, H. (12.07.2018).
  • Move. Interact. Learn. Eat. Mit dem Smartphone auf der Spur unseres Essens, [‘Using Smartphones for Tracing Local Food.‘] Karlsruher Bildungsgespräche, Karlsruhe. Bartsch, S. & Müller, H. (14.05.2018).
  • Mein Fach trifft Verbraucherbildung? Umsetzungsmöglichkeiten der Leitperspektive im Unterricht [‘My subject meets consumer education? Implementation possibilities of the guiding perspective in the classroom‘], Fachlehrertag Staatliche Schulämter Göppingen & Nürtingen/ PFS, Kirchheim u. T. Müller, H. (20.03.2018).
  • Vorsicht, Haken?! E-Commerce, Apps und die Leitperspektive Verbraucherbildung [Careful, catch?! E-commerce, apps, and consumer education as a guiding perspective‘], Fachlehrertag Staatliche Schulämter Göppingen & Nürtingen/ PFS, Kirchheim u. T. Müller, H. (20.03.2018).
  • Leitperspektive Verbraucherbildung – Lehrpersonen-Fortbildungen vor den Herausforderungen der heutigen Konsumwelt [‘Consumer education as a guiding perspective - Teacher training in the face of the challenges of today's consumer world‘], HaBiFo-Jahrestagung, München.  Müller, H. & Bartsch, S. (23.02.2018).
  • Einkauf – Pädagogischer Tag zur Leitperspektive Verbraucherbildung [‘Purchasing - Educational day on consumer education as as guiding perspective‘] (in cooperation with Verbraucherzentrale Baden-Württemberg e. V.), Hebel-Grundschule, Karlsruhe. Müller, H. & Bauer, A.-K. (12.12.2018).
  • E-Commerce – Pädagogischer Tag zur Leitperspektive Verbraucherbildung [‘E-Commerce - Educational day on consumer education as as guiding perspective‘] (in cooperation with Verbraucherzentrale Baden-Württemberg e. V.), Rennbuckel-Realschule, Karlsruhe. Müller, H. & Bauer, A.-K. (24.11.2018).
  • cLEVER konsumieren. Die Leitperspektive Verbraucherbildung im MINT Unterricht [‚Consuming clever. Consumer education as a guiding perspective in STEM‘], PH im Rathaus, Karlsruhe. Müller, H. & Bauer, A.-K. (09.11.2017).
  • Bedarf an Unterstützungsmaßnahmen zur Umsetzung der Leitperspektive Verbraucherbildung im Fachunterricht an allgemeinbildenden Schulen in Baden-Württemberg [‘Need for support measures to implement consumer education as a guiding perspective in specialist teaching at general schools in Baden-Wuerttemberg‘], GFD-KOFADIS-Tagung, Freiburg. Bauer, A.-K., Müller, H. & Bartsch, S. (28.09.2017).
  • Mobiles, ortsbezogenes Lernen mit dem Smartphone erleben. Ergebnisse aus dem MILE-Projekt [‘Experience mobile, location-based learning with the smartphone. Results from the MILE project‘], HaBiFo-Jahrestagung/ CCMP-Verbraucherforschungsforum, Karlsruhe. Müller, H. & Bartsch, S. (17.02.2017).
  • Entwicklung und Diskussion von Unterrichtsideen aus der Perspektive des Projektes cLEVER [‘Development and discussion of teaching ideas from the perspective of the project cLEVER‘], Fachtag Bildungsplan 2016, Bettringen. Müller, H. &  Bauer, A.-K. (07.12.2016).
  • Information about Food Production goes Local. Location-Based Games on Mobile Phones in Consumer and Nutrition Education, SIEF 21st International Ethnological Food Research Conference, Heidelberg. Bartsch, S. & Müller, H. (01.09.2016).

Teaching

  • Gestaltung schul- und unterrichtspraktischer Bedingungsfelder [‘designing educational settings‘], Technische Universität Berlin (summer 2019, winter 2018/19)
  • Ausgewählte Fragestellungen von Unterricht im Fach Wirtschaft – Arbeit – Technik [‘selected issues of subject teaching‘], Technische Universität Berlin (summer 2019, winter 2018/19)
  • Methoden im Bereich Ernährung und Konsum (didaktische Konzeptionen): Nachhaltige Ernährung in der digitalen Welt [‘Methods in the areas of nutrition and consumption: Sustainable nutrition in the digital world‘], University of Education Schwäbisch Gmünd (summer 2019, winter 2018/19, summer 2018 & winter 2017/2018)
  • Fachdidaktische Studien: Nachhaltige Ernährung in der digitalen Welt, [‘Sustainable nutrition in the digital world’] University of Education Heidelberg (summer 2018 & summer 2017)

Zusatzinformationen / Extras

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